torsdag 4. juni 2009

Store Øyeblikk - Kjetil Rekdal - 1993

- Et av de flotteste målene jeg har sett!

Sted: Wembley stadion, London.
Dato:
14.oktober 1992.
Arrangement:
England-Norge VM-kvalifisering fotball.
Kommentator
: Ernst A. Lersveen (NRK-radiosporten)/Arne Scheie (NRK-fjernsyn).

- Et kjempeskudd, i goallen, skriker en begeistret radiokommentator Ernst A.Lersveen

- Et av de flotteste målene jeg har sett, hyler Arne Scheie fra kommentatorboksen.

Norge var presset ned til knestående av fotballstormakten England. Vi ligger under 1-0 på Wembley etter scoring av David Platt. Kjetil Rekdal mottar ballen etter innkast høyt oppe på engelskmennenes banehalvdel. Han demper ballen på brystet, klinker til og ballen suser opp i det høyre krysset. Norge utligner til 1-1 og den magiske kvalifiseringen til VM i USA 1994 fortsetter. Til stede var Ernst A. Lersveen, som kommenterte kampen på radio.

- Jeg var relativt lettet da Rekdal scoret. Det var et magisk og usansynlig øyeblikk. Jeg har opplevd mange store øyeblikk, men dette var noe av det største jeg har opplevd. Det er klart at det er stort å få et resultat på Wembley. Ordet Wembley er magisk i seg selv.

Vi ble kjørt ball i hatt med av engelskmennene denne kvelden, og vi var heldige som ikke lå under med mer enn et mål da vi utlignet. Derfor var det stort da Norge, som alltid har vært en liten nasjon i fotballsammenheng, stjal poeng fra Three Lioons. Lersveen tror imidlertid ikke vi vil oppleve den samme oppturen på en stund.

- Det kan hende vi blir flinkere, men avstanden til de andre lagene er for store. Det som skjedde den gangen var en fantastisk lang opptur, men jeg tviler på at vi får oppleve noe sånt igjen.

Da målet til Rekdal var et faktum var kommentatoren høyt oppe.

- Jeg var ikke nøytral i denne kampen. Når Norge er ute mot andre nasjoner blir du jo relativt patriotisk. Det ville vært merkelig om jeg ikke hadde sett kampen med patriotiske øyne. Det blir feil om du skal være saklig og ikke patriotisk i en slik sammenheng, sier Lersveen.


Hør Arne Scheies reaksjon på Rekdals mål på Youtube.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar